ABC kompozycji – zasada trójpodziału

Chcesz ożywić swoje zdjęcia? Wypróbuj tą bardzo uniwersalną i chyba najbardziej podstawową zasada, którą spotkasz nie tylko w fotografii, ale również w innych sztukach wizualnych. Na dodatek, w praktyce bardzo prostą do zastosowania. Chodzi tu oczywiście o zasadę trójpodziału.

Zasada trójpodziału.

Na początek trochę teorii (na podstawie Wikipedii):

Zasada trójpodziału jest kompozycyjną zasadą w sztukach wizualnych, takich jakmalarstwo, fotografia i design. Reguła stanowi, że należy wyobrazić sobie, że obraz podzielony jest na dziewięć równych części, przez dwie linie poziome oraz dwie linie pionowe, a najważniejsze elementy kompozycji powinny być umieszczone wzdłuż tych linii lub na ich przecięciu.

 A jak to wygląda w praktyce?

Zasada trójpodziału w fotografii

Kadr dzielisz na dziewięć części, tak jak na obrazku powyżej. Fotografowany obiekt oraz najważniejsze elementy zdjęcia starasz się rozmieścić w „mocnych” punktach. Zwróć uwagę również na wszelkie linie na zdjęciu. Najlepiej by było, aby biegły one wzdłuż tych dzielących zdjęcie na części. Niektóre aparaty, nawet ułatwią Ci zadanie 🙂 Na przykład mój Canon 450d (choć z pewnością również wiele innych cyfrowych lustrzanek) ma możliwość wyświetlania pomocniczych linii siatki na ekranie (funkcja „Live view”).

Na koniec garść przykładów ilustrujących wykorzystanie powyższej zasady.

Zasada trójpodziału - przykład 1
Foto: {link url="http://www.flickr.com/photos/santos/"}chotda{/link}
Zasada trójpodziału - przykład 2
Foto: {link url="http://www.flickr.com/photos/lacherylporter/"}La Cheryl{/link}
Zasada trójpodziału - przykład 3
Foto: {link url="http://www.flickr.com/photos/booleansplit/"}Robert S. Donovan{/link}

Serdecznie polecam Ci świadomie wypróbować tę zasadę, kiedy następnym razem sięgniesz po aparat. Rezultat bardzo przyjemne Cię zaskoczy 🙂

5 Comments Add yours

  1. Silvia_pl pisze:

    w pierwszej chwili pomyślałam … Gdzie są niby te linie w Canonie 450D? I właśnie uzmysłowiłam sobie, że nigdy nie fotografowałam niczego w trybie Live View…
    Czas spróbować. Dzięki za wskazówkę ;-))

    Lubię

    1. Ola pisze:

      To właśnie jeden z powodów, dla którego warto zapoznać się z instrukcją swojego aparatu 🙂

      Lubię

  2. KeJt pisze:

    Przyzna, że jestem kompletnym laikiem w robieniu zdjęć i nie mam o tym bladego pojęcia ale bardzo lubię prowadzić bloga więc by mi się taka wiedza przydała, na pewno wypróuję Twoją wskazówkę 🙂 dzięki!

    Lubię

  3. Atria pisze:

    Cześć.

    Te linie nie muszą być w aparacie.
    Mój model ich nie ma. Ważne, że są w głowie:) Ja robiąć zdjęcia mam przed oczami siatkę z „mocnymi punktami” mniej więcej i na podsatwie tego obrazu kadruję tak, jak mi odpowiada:)

    Pozdrawiam!

    Lubię

  4. Bellove pisze:

    Trójpodział jest genialny, choć czasem i inne zdjęcia przyciągają naszą uwagę 🙂

    Lubię

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s