Kompozycja i elementy świetnego zdjęcia w fotografii kulinarnej, cz.3

To już trzecia  i ostatnia część serii „Kompozycja i elementy świetnego zdjęcia”. Tym razem na tapecie znajdują się wzór i kolor. Zapraszam do lektury! Poprzednie części tego poradnika znajdziesz poniżej:

Wzór

Czym jest wzór? Cytując Wikisłownik, wzór to „kolorystyczny motyw (najczęściej z powtarzających się elementów) nadrukowany, namalowany lub wyhaftowany na jakiejś powierzchni lub materiale”.

W praktyce wykorzystanie wzoru może się okazać trudne, jeśli fotografujemy jedno określone danie. Aczkolwiek nie jest to niemożliwe. Wzory często tworzymy sami, np. dekorując ciasto. Spójrz na fotografię poniżej:

Baklava - przykład wzoru w fotografii kulinarnej

Foto: Kel Patolog

W tym wypadku zdecydowanie warto było wykonać ujęcie z góry.

Wzory bardzo łatwo znajdziesz w naturze – w przypadku fotografii kulinarnej najczęściej można zauważyć wykorzystanie wzoru na zdjęciach surowych składników. Pomyśl, jaki ciekawy wzór tworzą truskawki lub maliny w koszyku, lub dowolne inne warzywa lub owoce. Czasem, aby dostrzec wzór trzeba zmienić perspektywę i spojrzeć z góry  (patrz makaron na zdjęciu poniżej) lub przekroić owoc lub warzywo.

Zdecydowanie warto przyjrzeć się bliżej składnikom, z których powstaje nasze danie. Okazuje się wtedy, że otacza nas bogactwo naturalnych wzorów, które możemy uchwycić na fotografii.

Pomidory spaghetti - przykład wzoru
foto: kerryj.com
Makron spaghetti - przykład wzoru
foto: monteregina
Kapusta - przykład wzoru
foto: monteregina

Kolor

Kolor jest niezwykle istotny, jeśli chodzi o fotografię kulinarną. To kolor sprawia, że zdjęcie jest „żywe”, a fotografowane potrawy wyglądają świeżo i apetycznie. Na szczęście jedzenie naturalnie obfituje w kolory, zadaniem fotografa (lub raczej stylisty, chociaż w przypadku fotografii amatorskiej zwykle jest to ta sama osoba 🙂 ) jest odpowiednie ich dobranie.

Istnieje cała teoria znaczenia i doboru kolorów. Powstał na ten temat obszerne tomiska, natomiast od czegoś trzeba zacząć 🙂 Ja na początek proponuję zapoznanie się z kołem barw.

Koło barw
Foto: Jasmic

Koło barw jest gotowym zestawem kolorów, pokazującym relacje między poszczególnymi kolorami. Możemy go używać jako swego rodzaju przewodnika podczas tworzenia kompozycji. O wzajemnej relacji kolorów decyduje ich położenie.

Kolory dzielimy trzy grupy:

  • kolory podstawowe (primary) – żółty, czerwony, niebieski
  • kolory wtórne drugorzędowe (secondary) – powstają przez połączenie dwóch kolorów podstawowych, np. fioletowy to połączenie czerwonego i niebieskiego
  • kolory wtórne tzreciorzędowe (tertiary) – kolory pośrednie, powstają przez połączenie kolorów, które je otaczają, np. pomarańczowo-czerwony (orange-red)

W oparciu o koło barw, można wyróżnić 3 podstawowe kompozycje:

  • monochromatyczne – polega na połączeniu ze sobą odcieni jednej barwy
  • analogiczne (harmonijne) – polega na zestawieniu barw znajdujących się obok siebie
  • dopełniające (kontrastowe) – polega na zestawieniu barw leżących na przeciw siebie, np. żółty i fioletowy.
Barwy monochromatyczne
Barwy monochromatyczne
Barwy analogiczne
Barwy analogiczne
Barwy kontrastowe
Barwy kontrastowe

Poza wymienionymi tutaj, istnieje jeszcze inne sposoby na zestawianie barw, składające się z trzech lub czterech kolorów. Jeśli Cię to interesuje, polecam Ci to narzędzie firmy Adobe, oraz oczywiście eksperymentowanie 🙂

Spójrz teraz na zdjęcie poniżej. Zwróć uwagę na dobór kolorów. Czy wiesz jak nazywa się ta kompozycja barw?

Sałatka czerowno zielona
Foto: Dawn Derbyshire

Na koniec jeszcze tylko jeden mały eksperyment, aby uzmysłowić sobie jak ważnym elementem w fotografii kulinarnej jest kolor. Zobacz  to samo zdjęcie poniżej:

Sałatka czarno-biała

Jak podoba Ci się to zdjęcie w skali szarości? Dla mnie straciło ono cały swój urok!

Na koniec przytoczę jeszcze ciekawe ćwiczenie pomagające w opanowaniu podstawowych zasad kompozycji. Ćwiczenie pochodzi z książki „Kreatywna fotografia bez tajemnic” Bryana Petersona.

Ćwiczenie.

Zgromadź około 80 swoich zdjęć, najlepiej takich na których nie ma ludzi. Ułóż je obok siebie, następnie weź kartkę papieru i podziel ją na 6 rubryk – linia, kształt, forma, faktura, wzór, kolor. Teraz przejrzyj każde ze zdjęć pod kątem kompozycji i zaznaczaj na kartce dominujące elementy kompozycji.

Prawdopodobnie po wykonaniu tego ćwiczenia zauważysz zdecydowaną przewagę jednego lub dwóch elementów kompozycji. Zwróć jednak uwagę na te kolumny które mają najmniej zaznaczeń – to są twoje słabe strony, nad którymi powinnaś popracować!

Podsumowanie

W tej serii artykułów zebrałam teorię na temat kompozycji i starałam się zaaplikować ją w fotografii kulinarnej. Myślę, że warto przynajmniej wiedzieć o elementach kompozycji i oczywiście eksperymentować z nimi jak najwięcej, wprowadzając je świadomie do swojej fotografii. Jest to początek wspaniałej (i niezwykle przyjemnej) przygody do stawania się coraz lepszym fotografem 🙂

4 Comments Add yours

  1. josienka pisze:

    bardzo pomocny poradnik. zawsze robię zdjęcia na wyczucie więc teraz na pewno podejdę do tego troszkę bardziej metodycznie:) pozdrawiam!
    ginger&honey

    Lubię

  2. Tilo pisze:

    Nareszcie konkretne, bazowe informacje na temat fotografii kulinarnej 🙂
    Miło coś takiego znaleźć, pozdrawiam!

    Lubię

  3. Kasia pisze:

    witam, bardzo fajny artykuł. Chciałabym poczytać też posotałe artykuły z tej części, ale po kliknięciu na linka otrzymuję error. Czy aby na pewno wszystko w porządku z tymi podstronami? Pozdrawiam!

    Lubię

    1. Ola pisze:

      Okazuje się że linki były zepsute, dzięki za info!

      Lubię

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s